Karibiaa kohden 2019

Intian Valtameri ylitetty!!! (Kimmo Kukkamäen teksti)

Bali, Joulusaari, Cocos Keeling ja Rodrigues, 3245 mailia, joista viimeinen osuus Cocos Keeling - Rodrigues yli 2000 mailia. Saarille purjehdukset olivat molemmat pituudeltaan n. 600 mailia.

Koko purjehdus ja varsinkin valtameren ylitys olivat varsin vauhdikkaita ja teimme kovia päivämatkoja. Paras oli veneen oma ennätys 192 mailia / 24h.

More than boisterous on kuvaava ilmaisu englanninkielisessäpurjehdusoppaassa siitä, millaista on purjehtia Intian Valtamerellä. Tuuli oli ihna mahtava, mutta meri yksinkertaisesti velloi ja aallot eivät olleet mitään pieniä! Tämä ylitys ei sovikaan svellihousuille. Aallot tulevat täällä kahdesta suunnasta, eteläisen jäämeren jättimainingit ja kaakon ja idän suuntaisen tuulen synnyttämä aalto. Ja sekaisinhan ne pakostakin menevät.

Tämän pallonpuoliskon tähtitaivas on valtavan hieno ja Linnunrata näkyy taivaalla upeasti yön alussa. Tuntui hienolta nähdä Etelänristi, se on purjehtijoille merkityksellinen tähtikuvio.

Aurinko kulkee täällä taivaan halki "selän takaa". Kotona merellä on tottunut, että aurinko on etelässä suurimman osan päivästä. Mutta täällä kun katsoo etelän suuntaan, niin aurinko onkin selän takana pohjoisessa.

Syvin ylittämämme valtameren kohta oli 7km.

Kovin oli meri autio lähdettyämme saarilta varsinaiselle ylitykselle. Muutama laiva nähtiin yöllä kulkevan ja jouduimme varmuuden vuoksi vähän muuttelemaan kurssia. Kalaa ei saatu, tosin uistimet olivat vedessä vain parina päivänä kovan svellin vuoksi. Ei delfiinejä ylityksellä, mutta yhden valashavainnon teimme loppupuolella matkaa kahdesta valaasta. Se korvasi pitkän odotuksen. Ennen Joulusaarta delfiinejä sentään nähtiin ja valaan suihku. Silloin saatiin myös kalaa. Lintuja kyllä kaarteli taivaalla. Lentokalojakaan ei näkynyt ylityksellä kuin harvakseltaan. Niitä oli saaren alueilla paljonkin.

Maa keinuu nyt täällä rannassa kohtalaisen paljon. Sen verran boisteroisesti tämä kahden viikon viimeisen osuuden svellissä keinuttiin.

Upea purjehdus ja täytyy antaa tunnustus Hallberg Rassyn suunnittelulle (Frers), vakaa ja nopea valtamerille sopiva vene. Vielä kun oli todella hyvä autopilotti, niin purjehdus helpottui huomattavasti


9.9.2019
Hiiohoi...
Nyt on otettu miehistöstä mittaa, mutta matka jatkuu. ENÄÄ 652 nm (1200
km) matkaa Rodriquesille. Meri on ollut todella sekava, mutta edelleen
Sissi nousee hienosti aaltovuorelta toiselle, ja laskettelee alas. Tuulta
on ollut jo viikon 12-18 m/s, ja se on ihan riittävästi. Onneksi
sivumyötäinen, mutta aallot tulevat välillä lähes sivulta, ja kun sen
murtuminen osuu kyljen kohdalle, niin pamaus on kova.
Kippari teki tänä aamuna kansikierroksen, ja silmämääräisen tarkastuksen
perusteella mitään ongelmia ei ole.
Nyt on maininki alkanut laskea, ja edessä on sääennusteen mukaan kevyemmän
tuulen alue parin vuorokauden ajan, ja meno on hieman rauhallisempaa.
Vauhtia riittää silti 9-11 m/s tuulessa 7,5-8 kn. Vuorokausimatkat ovat
olleet tasaisesti 170-180 nm luokkaa.
Tänään meillä on elokuvailta, ja katsomme Bohemian Rhapsodyn. Sissin
äänentoisto sa nyt pauhata täysillä hienoa musiikkia, sillä ketään
toisia ei ole kuulomatkan päässä.
Katselimme muutama päivä sitten Green Bookin.
olemme nyt teitä edellä neljä tuntia.
Sijainti lat. 17*08,377'S, lon. 74*27,001'E. Suunta 255* ja nopeus 7,3kn.Sissillä edelleen kaikki hyvin!

20.8.2019
Hiiohoi Intian valtamereltä.
Eilen 13.20 lähti Sissi Joulusaarelta kohti Cocos Keelingin atollia.
Tiesimme sääennusteen mukaan, että matka on keikutusta, sillä tuulta ja
maininkia riittää.
Hyvin on kuitenkin miehistö sopeutunut meren voimaan. Sissi on taas
osoittanut todellisia valtameriominaisuuksia, ja nyt on uusi 24h ennätys
192,2 nm!!!
Purjeina on iso n.60 prosenttisesti auki ja fokka neljä kierrosta sisällä.
Tuulikulma on 130* ja tuulta 11-16 m/s.
Ajattelimme tämän legin, 530 nm, kestävän neljä vuorokautta, mutta nyt se
näyttää taittuvan kolmeen vuorokauteen. Meille jää aikaa Cocos Keelingin
paratiisiatollille n. viikko.
Joulusaarelta lähtiessä tuulimittari oli maston huipussa jumissa, mutta
Jarkko kävi sen "herkistelemässä", ja nyt kaikki toimii.
Autopilotti ohjaa taas luotettavasti ja väsymättä!!
Delfiinit ovat muutamaan kertaan käyneet ilahduttamassa meitä tempuillaan.
Matkaa Cocos Keelingille 329 nm.Sissillä kaikki hyvin.


13.8.2019
Täällä mennään neljättä päivää kohti Christmas Islandsia. Alkumatkan

tuulet ovat olleet hyvin kevyitä, eikä mitään ihmeempää merisairautta ole

hiipinyt Sissiin. Viime yönä kuitenkin tuli muutama pilvirintama, ja nosti

tuulta 10-12 m/s välille ja keikuttavan aallokon. Sen seurauksena pientä

huonovointisuuta on onneksi vain parilla miehistön jäsenellä

havaittavissa, mutta kyllä se ohi menee.

Miehistö on sopeutunut hienosti Sissille. Yövahdit ovat kolmen tunnin

mittaisia, ja aamun vahdin klo 05-08 hoitava pari huolehtii sen päivän

ruuat.

Kalaonnea on ollut vielä niukasti, vain yksi pieni tonnikala on saatu

ylös, joka kuitenkin päästettiin kasvamaan. Lisäksi saaliina on ollut yksi

muovikassi.

Päivät kuluvat pitkälti nukkuen, muuten vain loikoillen, seurustellen,

merta katsellen ja lukien.Kipparilla oli aika kovat "paineet" autopilotin kanssa, mutta nyt se

toimii aivan loistavasti!!!!

Kun vielä oli organisoitava yhdessä Tuijan kanssa vedet, polttoaineet ja

kuukauden ruuat Sissiin, niin siinä riitti touhua.

Onneksi Tuija oli mestarina miehistön kanssa kauppareissulla, ja minä sain

keskittyä veneen tekniikkaan. Ruokatavaraa oli laiturilla ihan

kiitettävästi odottamssa kuljetusta Sissille.Sissi oli kuitenkin ankkurissa, ja kaikki kuljetukset oli hoidettava joko

kumiveneellä tai paikallisilla tosi surkeilla veneillä vielä surkeammalta

laiturilta.

Tästä seurasi se, että kipparilta jäi riittävä nestemäärä tankkaamatta

muutamana päivänä, ja hiki virtasi valtoimenaan.

Kun lauantaina aamulla taksireissun päätteeksi saatiin passeihin

lähtöleimat, ja päästiin merelle, niin kippari "putosi"!

Kaksi vuorokautta unta ja nestetankkausta, mutta ei vanha elimistö siitä

niin nopeasti toivu.

Onneksi Tuijalla oli vanhat Esa Santalahden ohjeet juoman valmistamiseksi,

ja tänään olen jo ihan täysillä tikissä.

Tässä se teillekin, jos joskus tule tarvetta.

- 0,5 l vettä

- 0,5 tl suolaa

- 4-5 tl tasapäisiä sokeria

- 1 rkl hunajaa

kiehautetaan, ja nautitaan hitaasti siemaillen haaleana.Viime yönä tehtiin Tuijan kanssa jiippi, koska 2 kn sivuvirta painoi meitä

liikaa suunnasta ulos merelle. Nyt on jäljellä suora etäisyys CI:lle 192

nm yhden jiipin kautta, koska emme pääse suoraan, 230 nm.Nyt on jännitys siinä, että eivät ota meiltä tuoreita hedelmiä ja

vihanneksia pois CI:llä. Christmas Island on Australian ulkoisia

territorsioita, ja siellä on tiukat määräykset. Tuoreita vihanneksia emme

anna, siinä tapauksessa jatkamme suoraan Cocos Keelingille, joka myös

kuuluu Australialle.

Sieltä alkaakin sitten vauhtipätkä 2300 nm Mauritiukselle. Ennusteen

mukaan tuulta on luvassa sivumyötäistä jopa 20 m/s ja maininki 4,5 m ja

kausi (aallonväli) 8-9 s.

Pienet purjeet ja preventteri tiukalle.Tällaisin terveisin kuumalta Intian Valtamereltä, SissiLat 10*59,672'S Lon 108*50,351'E Suunta 310*, tuuli 7,9 ESE, ja SOG 5,7.

Vastavirtaa 1 kn.